.
دایرکت اینستاگرام
یکی از ابزارهای ارتباطی است که به کمک آن میتوانید با فالوورهای کسبوکار اینترنتی خود گفتگو کنید. اگر مدیریت یک کسبوکار اینترنتی را برعهده دارید، استفاده از این ابزار به شما کمک میکند تا بتوانید ارتباط خود را با پرسونای مشتری خود بیشتر کنید! اما چرا ارتباط برقرار کردن با مخاطبان کسبوکارتان اهمیت زیادی دارد؟ ساده است! برقراری ارتباط با کاربران و پاسخ به سوالهای آنها به این معنی است که برای کاربران خود ارزش زیادی قائل هستید. پاسخگویی به سوالات آنها به افزایش اعتمادشان نسبت به کسبوکار اینترنتی شما کمک زیادی میکند و هر چقدر کاربران به شما بیشتر اعتماد کنند، از محصولات و خدمات کسبوکارتان بیشتر استفاده میکنند. اهداف اصلی کسبوکار اینترنتی در دو مورد خلاصه میشود؛ افزایش مخاطب و افزایش درآمد! یکی از قابلیتهای کاربردی اینستاگرام در بخش دایرکت، قابلیت استفاده از پاسخ سریع است. در بخش دایرکت ممکن است کاربران به شما پیامهای مشابه بدهند و پاسخگویی به چنین پیامهایی زمانبر است! همچنین اگر بخواهید به پیامهای کاربران واکنشی نشان ندهید، به مرور زمان اعتماد آنها کم میشود و از نظر کاربران، پیامها و حتی خودشان برای کسبوکار شما اهمیت زیادی ندارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل قابلیت پیام آماده در دایرکت اینستاگرام بپردازیم تا بتوانید به تمام پیامهای مشابه کاربران بدون صرف زمان زیاد، پاسخ دهید.
.
بررسی قابلیت پاسخ سریع (Quick Replies) در دایرکت اینستاگرام
پاسخ سریع (Quick Replies) یک قابلیت بسیار کاربردی در دایرکت اینستاگرام است که بدون صرف زمان، میتوانید به پیامهای کاربران پاسخ دهید. اما چرا این قابلیت برای کسبوکارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد؟ در صفحات تجاری ارتباط کاربران معمولاً درباره خدمات و فعالیتهای تجاری شما است! مثلاً آنها درباره خدماتی که کسبوکار اینترنتی شما به کاربران ارائه میکند، سوالاتی دارند و مشاوره میخواهند. برخی از این سوالات و پیامهای کاربران شباهت زیادی به هم دارد و طبیعتاً پاسخ شما به چنین کاربرانی مشابه است! اگر بخواهید برای پاسخگویی مشابه به این کاربران وقت بگذارید، قطعاً بخش بزرگی از زمانتان بیهوده هدر رفته است. اینستاگرام قابلیت کاربردی به نام پاسخ سریع به اپلیکیشن خود اضافه کرده است که با استفاد از آن میتوانید تعدادی پاسخ آماده به اکانت خود اضافه کنید. اکانتهای شخصی معمولاً به این قابلیت نیاز ندارند و به همین دلیل، این قابلیت تنها بر روی حساب تجاری اینستاگرام فعال است!

دایرکت اینستاگرام
لازم است بدانید پاسخ سریع دایرکت اینستاگرام یک ربات نیست که به صورت خودکار به پیامهای مشخصشده پاسخ بدهد! برای استفاده از این پاسخها شما باید به دایرکتها دسترسی داشته باشید و آنها را بخوانید. سپس به کمک لیست پاسخ سریع خود میتوانید یک پیام را انتخاب کرده و برای کاربران ارسال کنید. بنابراین تعامل شما با کاربران مصنوعی نیست و هنوز هم باید به کاربران خود اهمیت زیادی بدهید! این ابزار تنها در مدت زمان موردنیاز برای نوشتن پیام ،جهت ارسال به کاربران، صرفهجویی میکند.
.
چرا باید از پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام استفاده کنیم؟
اگر مدیریت یک کسبوکار اینترنتی کوچک و تازهکار را برعهده دارید، تعداد کاربران شما زیاد نیست! بنابراین شاید این سوال برای شما پیش بیاید؛ دلیل استفاده از پاسخ سریع در دایرکت چیست؟ لازم است بدانید در کسبوکارهای بزرگتر پاسخگویی به پیام تمامی کاربران کار سادهای نیست! فرض کنید در دایرکت شما روزانه ۱۰۰ پیام دریافت شود و به مدت دو روز فرصت نکنید به آنها پاسخ بدهید؛ در روز سوم شما بیش از ۳۰۰ دایرکت دارید که عملاً پاسخگویی به آنها بسیار مشکل است. بنابراین استفاده از پاسخهای آماده به شما کمک میکنند تا بتوانید تعداد زیادی از پیامهای کاربران را در زمان بسیار کمی پاسخ دهید. اگر به بررسی سوالات کاربران بپردازید، متوجه میشوید که برخی از سوالها در میان آنها مشترک است! مثلاً از طریق دایرکت مشاوره میخواهند که پاسخگویی به آنها نمیتواند به صورت کامل انجام شود. میتوانید از آنها بخواهید با شمارهای که برای مشاوره کاربران درنظر گرفتهاید، تماس بگیرند! برای این کار کافی است یک پیام با زمینه “برای دریافت مشاوره با شماره X تماس بگیرید.” تهیه کنید و آن را در عرض چند ثانیه برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کنید.

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
برخی دلایل استفاده از پاسخ سریع اینستاگرام عبارتند از:
برونسپاری مسئولیت پاسخگویی به پیامهای دایرکت
ممکن است شرکت شما نیروی کافی برای پاسخگویی به پیامهای کاربران را نداشته باشد! در اینصورت برونسپاری راهکار مناسبی است تا بتوانید به پیامهای کاربران در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهید. اگر فرد موردنظر توانایی پاسخگویی به سوالات کاربران را نداشته باشد، استفاده از پاسخ سریع یک راهکار بسیار عالی است! میتوانید پاسخی برای سوالات مشترک کاربران درنظر بگیرید و از فرد موردنظر بخواهید با استفاده از پاسخهای آماده به سوالات کاربران پاسخ بدهد.
.مدیریت حساب اینستاگرام توسط چند نفر؛ اگر صفحه اینستاگرام کسبوکار اینترنتی شما به کمک چند نفر از کارمندان مدیریت میشود، ممکن است پاسخها انسجام لازم را نداشته باشد! زیرا هر فرد به سوالات کاربران با سلیقه خود پاسخ میدهد و نگارش محتوای پاسخ به هر فرد متفاوت است؛ این مسئله برای یک کسبوکار اینترنتی که به دنبال توسعه و پیشرفت کسبوکارش است، درست نیست. با استفاده از پاسخهای آماده میتوانید پاسخهای آماده و منسجم تهیه کنید و در صورت نیاز به این پاسخها، به تمامی کاربران با محتوا و نگارش یکسان پاسخ دهید.
.فاجعه بار آمدن بر اثر پاسخ اشتباه در کسبوکارهای فنی؛
کسبوکارهای فنی آنقدر دقیق هستند که اگر کارشناس پاسخگویی یک کلمه را اشتباه بگوید، ممکن است فاجعه بار بیاید! خسارتهای مالی و از آن مهمتر، خسارتهای جانی از مهمترین آنها هستند. راهکار چیست؟ اگر مدیریت یک کسبوکار فنی را برعهده دارید، پیشنهاد میکنم حتماً از پاسخهای آماده برای پاسخگویی به کاربران استفاده کنید تا از خسارتهای احتمالی کاربران، جلوگیری کنید. پاسخهای خود را با مشورت چند نفر متخصص و کارمند کسبوکار خود آماده کرده و آن به عنوان پاسخ آماده در بخش دایرکت اینستاگرام استفاده کنید.
اگر شما هم مدیریت یک کسبوکار اینترنتی را برعهده دارید، یکی از ۳ دلیل بالا جهت استفاده از پاسخ آماده در دایرکت اینستاگرام برایتان کافی است. علاوه بر این دلایل، استفاده از پاسخ سریع به شما کمک میکند تا بهتر بتوانید خدمات و فروشگاه آنلاین خود را مدیریت کنید! بر اساس گزارشهای اینستاگرام هر ماه بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از دایرکت اینستاگرام استفاده میکنند و از این آمار، حدوداً یکسوم پیامها از طریق پاسخ کاربران به استوریها انجام میشود.
.
چگونه پاسخ آماده برای بخش دایرکت اینستاگرام ایجاد کنیم؟
برای ایجاد پاسخهای آماده در دایرکت اینستاگرام ، باید چند مرحله را انجام دهید. مراحل شما از تحقیق شروع شده و تا مرحله استفاده از پاسخ آماده ادامه دارد. آمادهاید تا ۴ مرحله آن را باهم طی کنیم؟
مرحله اول؛ پیدا کردن پرسشهای متداول کاربران!
به دایرکت اینستاگرام خود نگاهی بیندازید؛ برخی از سوالات را تعداد زیادی از کاربران پرسیدهاند که باید آنها را به عنوان پرسشهای متداول یادداشت کنید. ممکن است به هریک از کاربران جواب متفاوتی داده باشد اما محتوای تمامی آنها یکسان است! بهترین و کاملترین پاسخ خود را نظر محتوا و نگارش انتخاب و آن را به نوتپد موبایل خود منتقل کنید. مثلاً اگر شما در زمینه طراحی و نقاشی چهره فعالیت میکنید، سوال بسیاری از کاربران در مورد هزینه طراحی است! کافی است یک پیام در مورد هزینه طراحی با استفاده از ابزار مختلف و اندازههای متفاوت ایجاد کنید و در صورتی که کاربری چنین سوالی از شما پرسید، در کسری از ثانیه پیام آمادهشده را برای او ارسال کنید.

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
اگر قصد راهاندازی کمپینی را دارید که کاربران با استفاده از دایرکت پاسخشان را ارسال میکنند، پیامهای آماده بسیار کاربردی هستند! کافی است یک پیام تشکر آماده کنید و آن را تنها در عرض چند دقیقه برای تمامی کاربران ارسال کنید. توجه داشته باشید پیام شما باید دقیقاً مانند کپشن پستها و پاسخهایی که به صورت دستی برای کاربران ارسال میکنید، باشند! حسی که مخاطبان از پیام شما دریافت میکنند، باید دقیقاً با حسی که پستها و استوریهای شما به آنها میدهد، یکی باشد. مثلاً اگر در بخش کپشن یا استوری از اموجیها استفاده میکنید، در پیامهای آماده خود نیز استفاده از اموجیها را فراموش نکنید! کاربران نباید حس کنند پاسخ شما توسط یک ربات ارسال شده است؛ زیرا در این صورت تعامل کاربران کم میشود و تاثیر منفی بر روی کسبوکار اینترنتی شما خواهد داشت.
مرحله دوم؛ پیام مربوط به پاسخ سریع خود را ایجاد کنید!
۳ راه برای ایجاد پیامهای مربوط به پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام وجود دارد که در دو راه اول، نیاز به داشتن یک گفتگو با یکی از کاربران خود دارید. این ۳ روش عبارتند از:
-
ایجاد پاسخ سریع از طریق بخش چت در دایرکت اینستاگرام
اولین راه برای ایجاد پاسخ سریع، استفاده از پنجره چت در دایرکت اینستاگرام است! کافی است وارد چت یکی از کاربران خود شوید و بر روی آیکن زیر ضربه بزنید:

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
اگر اولین بار است که بر روی این آیکن کلیک میکنید، خلاصۀای از ویژگی این قابلیت به شما نمایش داده میشود. حال برای ایجاد پاسخ سریع کافی است بر روی New Quick Reply یا علامت + ضربه بزنید.

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
در این بخش کافی است یک پاسخ سریع ایجاد کنید تا لیست پاسخهای پیشنهادی اینستاگرام به شما نمایش داده شوند. اگر به پاسخهای سریع دیگری نیاز دارید، کافی است بر روی علامت + کلیک کرده تا بتوانید پاسخهای بیشتری به آن اضافه کنید.

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
همچنین میتوانید برای پاسخ خود یک Shortcut تعیین کنید تا با تایپ آن، پیغام مربوط به آن برای کاربران ارسال شود. پس از اضافه کردن پیام خود، کافی است بر روی تیک آبی کلیک کنید تا پاسخ سریع شما ذخیره شود.
-
ایجاد پاسخ سریع از روی پیامهای موجود
اگر میخواهید پیامهایی را که برای کاربران ارسال کردهاید را به لیست پیامهای آماده خود اضافه کنید، کافی است انگشتتان را بربر روی پیام موردنظر خود نگه دارید و از میان گزینههای نمایش دادهشده، بر روی Save Quick Reply ضربه بزنید:

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
پس از ضربه زدن بر روی این گزینه، یک صفحه جدید برای شما نمایش داده میشود که میتوانید Shortcut آن را هم انتخاب کنید.
-
ایجاد پاسخ سریع از طریق تنظیمات حساب کاربری
اگر نمیخواهید از دو راه قبل استفاده کنید، راه دیگری هم برای ایجاد پاسخ سریع برای دایرکت اینستاگرام وجود دارد! کافی است وارد بخش تنظیمات اینستاگرام خود شوید و گزینه Quick Reply را انتخاب کنید. در این بخش لیستی از پاسخهای آماده اینستاگرام و پاسخهایی که خودتان به آن اضافه کردهاید، قابل مشاهده است:

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
شما محدودیتی برای ایجاد پاسخ سریع در اینستاگرام نخواهید داشت و به راحتی میتوانید هرچقدر که پاسخ سریع نیاز دارید، به لیست خود اضافه کنید.
مرحله سوم؛ حذف یا ویرایش پاسخهای آماده!
در مرحله قبل شما توانستید پاسخهای آماده خود را اضافه کنید؛ اما گاهی پاسخهای ایجاد شده به دلایل مختلف نیاز به ویرایش یا حذف دارند! چگونه میتوان پاسخ آماده خود را ویرایش یا حذف کرد؟ به سادگی! مرحله دوم یادتان هست که از طریق بخش تنظیمات وارد لیست پاسخهای آماده شدیم؟ دوباره همان مسیر (Setting > Quick Reply) را طی کنید و وارد بخش مربوط به پاسخهای آماده خود شوید:

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
در این بخش کافی است بر روی پاسخ سریع موردنظر خود ضربه بزنید تا وارد صفحه مربوط به آن شوید! در این بخش میتوانید متن پیغام خود را ویرایش کنید یا با کلیک بر روی Delete Quick Reply، آن را به صورت کامل حذف کنید.
مرحله چهارم؛ استفاده از پاسخ آماده در دایرکت اینستاگرام
تقریباً به پایان کار رسیدهایم! برای استفاده از پاسخ آماده دو راهحل وجود دارد:
-
استفاده از پاسخ خودکار با استفاده از آیکن موجود در دایرکت اینستاگرام
راهحل اول این است که بر روی آیکن سه نقطه که در تصویر زیر مشاهده میشود، ضربه بزنید. پس از آن کافی است یکی از پاسخهای آماده خود را انتخاب کرده و آن را برای کاربر خود ارسال کنید:
اگر نیاز به پاسخهای آماده دیگری دارید، کافی است با استفاده از روشهای مرحله دوم، پاسخ سریع دیگری را هم اضافه کنید.
-
استفاده از Shortcut مربوط به پاسخ سریع
یادتان هست که برای ایجاد پاسخ سریع خود یک Shortcut مشخص کرده بودیم؟ اکنون زمان استفاده از آن است! اگر Shortcut پاسخ خود را در بخش نوشتن پیام تایپ کنید، پاسخ سریع مربوط به آن با کلیک بر روی آیکن آبی نمایش داده میشود. کافی است بر روی آن ضربه بزنید تا پیام موردنظرتان آماده ارسال شود.

پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام
یک نکته مهم! توجه داشته باشید که پاسخ سریع تنها برای ارتقاء کیفیت پاسخ است نه اتوماتیکسازی عملیات! اگر پاسخی که قرار است برای کاربران ارسال شود، به کاربران این حس را القا کند که با یک ربات روبرو هستند، تعامل کاربران صفحه شما به مرور زمان کمتر میشود. مثلاً اگر پیامی را برای منظور خاصی آماده کردهاید و آن را برای منظور دیگری استفاده کنید، قطعاً کاربران حس خوبی نسبت به پاسخ شما نخواهند داشت.
.
نتیجهگیری
دایرکت اینستاگرام یکی از ابزارهایی است که به افزایش ارتباط شما با کاربران کسبوکار اینترنتی خود کمک زیادی میکند! اگر مدیریت یک کسبوکار بزرگتر را برعهده داشته باشید، ممکن است این ارتباط به دلیل حجم بالای پیامهای کاربران، مشکلتر باشد. استفاده از پاسخ سریع در دایرکت اینستاگرام به شما کمک میکند تا بتوانید یک ارتباط موثر بدون صرف وقت برقرار کنید. این مسئله بسیار جالب است که بدون صرف زمان بخواهید با کاربران خود یک ارتباط صمیمی داشته باشید! پس حتماً از پاسخ سریع در بخش دایرکت اینستاگرامخود استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید.
.
جدیدترین مطالب منتشر شده در سایت
راهنمای کامل بخش تنظیمات اینستاگرام
. کاربرانی که به تازگی وارد شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram) شدهاند، نیاز دارند با بخش تنظیمات (Settings)...